Logo, czyli znak firmowy, jest jednym z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej w biznesie. Dobre logo na pierwszy rzut oka informuje patrzącą na nie osobę o swoim właścicielu oraz wywołuje pożądane skojarzenia z firmą lub marką. Jego posiadanie stanowi samo w sobie swoistą wizytówkę firmy, bez której nie ma ona szans na prowadzenie udanej i zyskownej działalności gospodarczej. Kluczem do sukcesu jest jednak nie samo posiadanie logo, ale to, jakie ono będzie.
Czym jest logo i jaką pełni rolę w działalności biznesowej?
Logo to nic innego, jak znak graficzny – symbol, za którym kryje się każda współczesna firma i marka. Swoim wyglądem nawiązuje do charakteru działalności prowadzonej przez firmę, oddaje jej wartości oraz odzwierciedla tożsamość. Nie jest łatwym zadaniem stworzenie logo, które będzie perfekcyjnie spełniało wszystkie te kryteria. Co więcej, posiadanie samego znaku firmowego, nie jest wystarczające, aby mówić o sukcesie – po otrzymaniu projektu konieczne jest także posiadanie wiedzy, która pozwoli prawidłowo korzystać ze znaku graficznego. Dostarcza jej księga znaku, która jest podstawowym narzędziem pracy z logo.
Dobre logo powinno być odważne, oryginalne i łatwo zapadające w pamięć. Ma za zdanie natychmiastowo informować każdą spoglądającą na nie osobę o firmie lub produkcie, która się za nim kryje. Znak firmowy jest więc swoistym znakiem rozpoznawczym, z którym nieodłącznie wiąże się marka z chwilą jego wypuszczenia do obiegu. Logo, oprócz oddawania charakteru działalności prowadzonej przez firmę, musi także w odpowiedni sposób określać jej filozofię, system wartości, a często także nawiązywać do historii i tradycji. Stworzenie znaku firmowego jest więc wymagającym zadaniem, które powinno być realizowane przez profesjonalistów z prawdziwego zdarzenia.
Księga znaku i jej rola w prawidłowym korzystaniu z logo
Pomimo wysokiego poziomu skomplikowania prac, wielu firmom udaje się uzyskać projekt logo, które idealnie odzwierciedla ich potrzeby. Na tym jednak zmagania ze znakiem firmowym się nie kończą – to dopiero początek, gdyż nowe logo, w różnych formach i na często bardzo zróżnicowanych nośnikach będzie nam towarzyszyło przez cały okres funkcjonowania firmy i marki. Konieczne jest więc posiadanie wiedzy, jak prawidłowo reprodukować logo i pracować z nim w codziennym życiu. Takich informacji dostarcza nic innego, jak wspomniana powyżej księga znaku, która jest swoistą instrukcją obsługi logo oraz niezbędnym narzędziem pracy ze znakiem firmowym.
Księga znaku to specjalny dokument, który jest dostarczany wraz z gotowym projektem logo. Zawiera szereg przydatnych informacji, które pomagają w prawidłowym korzystaniu ze znaku firmowego wszystkim profesjonalistom, który zlecimy jego reprodukcję – grafikom, drukarniom, webmasterom itp. Podmiot odpowiedzialny za stworzenie logo umieszcza w księdze znaku takie informacje, jak m. in. geneza powstania logo i jego symbolika, wymiary znaku firmowego i jego pola ochronnego, kolorystyka i warianty oraz tzw. niedopuszczalne modyfikacje, których należy wystrzegać się podczas pracy z firmowym logo.