Posted on

Sztuka rękodzieła stale wraca do łask. Tak zwany nurt DIY (ang. Do It Yourself) króluje wśród polskich wyrobów. Nie dość, że to oryginalny pomysł na biznes to jeszcze widoczne jest zapotrzebowanie na przedmioty typu self-made. Unikatowe, zachwycające pomysłowością produkty są znacznie lepiej wykonane niż typowe chińskie rzeczy. Jednak czy rękodzieło jest dobrym pomysłem na biznes? I najważniejsze – czy można na tym zarobić?

Rękodzieło a biznes

Zakładając swoją działalność, w głównej mierze nastawiamy się na zysk jaki dzięki niej osiągniemy.  Jednak tu powstaje pytanie – czy na swoim hobby można zarobić?

Rękodzieło jest tworzeniem unikatów, co z pewnością zachęca potencjalnych klientów do zakupu. Myśląc jednak o zwiększeniu produkcji, musisz wziąć pod uwagę to, ile masz czasu, jakie materiały do wykonania prac będą potrzebne i pomyśleć czy to się opłaca. Większość osób twierdzi, że rękodzieło może być tylko namiastką delikatnie podnoszącą domowy budżet, a nie pomysłem na dochodowy biznes. Natomiast da się to zrobić!

Nie będzie łatwo, ale jest to możliwe. Zacznij traktować hobby jako biznes. Warto również na początku określić strategię biznesową, by cały plan szybko nie legł w gruzach. Najistotniejszymi kwestiami w rozkręceniu rękodzielniczego biznesu są:

  • Odpowiednie wyliczenie finansów i konstruktywny biznes plan. Bez tego, nawet najbardziej przyszłościowy biznes nie ma szans. Musisz dokładnie oszacować, ile czasu zajmie Ci konkretna czynność, co przekłada się na dzienne wyniki. Ważne też by nie przeliczyć swoich możliwości.
  • Odpowiednia promocja – jak się zareklamować by sprzedać? – Trzeba pamiętać, że towar DIY kupuje się nie z potrzeby, ale z powodu tego jaki on jest. Warto więc tworzyć niszowe, oryginalne i autorskie przedmioty, które same sobie znajdą nabywców. Duże znaczenie mają również czynności około-sprzedażowe: pudełko, wstążki, czy imiennie dedykowane karteczki dodawane do zakupu. Ma to duże znaczenie, jeśli chodzi o nastrój kupującego, czuje się wyjątkowy przez co dokonuje kolejnych zakupów bądź poleca nasz towar swoim znajomym.
  • Organizacja pracy – to niesamowicie ważny element, który usprawni i zwiększy efektywność pracy naszego mini-przedsiębiorstwa. Gdy naszym głównym celem jest wytwarzanie, warto sprawy papierkowe i reklamowe powierzyć innej osobie, tak by w pełni skupić się na produkcji. Jednak to może dodatkowo obciążyć nas kosztami zatrudnienia. Dlatego trzeba szukać jak najoptymalniejszego rozwiązania dla naszego biznesu, by więcej zyskać niż stracić.

Pomysły na rękodzieło – co tworzyć?

W sieci znajduje się dużo inspiracji dotyczących produktów self-made. Inspiracje są dobre w początkach rękodzielnictwa, jednak, jeśli chcesz się wyróżnić na rynku, zacznij tworzyć coś autorskiego i oryginalnego. Kopie zawsze są marnym pomysłem. Na topie wciąż jest robienie biżuterii.

Biznes rekodzielniczy

Przeróżne techniki tworzenia i nieskończenie wiele możliwości sprawia, że biżuteria jako rękodzieło sprawdza się idealnie. Jeśli chodzi o akcesoria, przydatne do wytwarzania biżuterii, dużo informacji znajdziesz na stronie http://www.kulturamasowa.com/gdzie-kupic-akcesoria-koraliki-i-polfabrykaty-do-robienia-bizuterii/.

Równie dobrym pomysłem jest wytwarzanie rękodzielniczych torebek. Tu również można oryginalnie tworzyć, wykorzystując do tego różne materiały, sznurki, wiklinę czy nawet słomę. Jeśli pasjonujesz się kosmetykami, dobrym rozwiązaniem będzie tworzenie mydeł typu home-made, czyli tworzonych w domowych warunkach. Nie należy to do trudnych czynności a idealnie uzupełnia niszę na rękodzielniczym rynku.

Jakie rękodzieło najlepiej się sprzedaje?

Tu pozostawiamy przestrzeń do odpowiedzi. Nie da się jej konkretnie sprecyzować. Jeśli wyspecjalizujemy się w np. tworzeniu biżuterii i umiejętnie przeprowadzimy promocję naszego produktu to możemy zyskać naprawdę wysokie wyniki sprzedaży. Nie rodzaj rękodzieła a nasze zaangażowanie i dopieszczanie produktu, ma tak naprawdę znaczenie. Im więcej serca włożymy przy tworzeniu i reklamie tym bardziej towar sam się obroni i zyska kupców.

Źródła:

  • Kumar D., PV R., A new strategic approach for marketing of handicraft products, 2. 540-543, 2019.
  • Shah A., Patel R., Transitional Trend in Handicraft Practices & its Impact on the Income of Artisans. 8. 47-55, 2019.

One Reply to “Rękodzieło jako pomysł na biznes. Czy można na tym zarobić?”

  1. Pewnie, że można zarobić. Koleżanka robi biżuterię handmade i powiem Wam, że naprawdę nie narzeka na brak zamówień. Owszem praca ciężka i nie bardzo może ją komuś zlecić, ale mając taki talent jak ona, myślę że warto pójść w swój biznes 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.