E-commerce to branża, która od lat dynamicznie się rozwija, a pandemia tylko przyspieszyła ten proces. Należy jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że handel w Internecie na tak dużą skalę nie byłby możliwy bez wykorzystania odpowiednich materiałów opakowaniowych. Prym wśród nich wiodą różnego rodzaju koperty, które mają na celu zabezpieczenie towaru. Jakie rodzaje kopert wykorzystuje się w e-commerce? Jakie warunki muszą spełniać tego typu opakowania? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Jakie koperty wykorzystuje się w e-commerce?
Powszechnie wiadomo, że rozwój technologii skutkuje odejściem od tradycyjnej korespondencji, która została zastąpiona przez e-mail, czy dedykowane platformy, na których udostępniane są dokumenty. Mogłoby się więc wydawać, że wpłynie to negatywnie na sprzedaż kopert, które nie będą już nikomu potrzebne. Nic bardziej mylnego, ponieważ znalazły one szerokie zastosowanie w branży e-commerce, gdzie głównie pełnią funkcję opakowań dla sprzedawanych towarów. Jakie rodzaje kopert wykorzystywane są w handlu internetowym? Na podstawie oferty OPAKO, która jest dostępna pod linkiem https://neopak.pl/koperty można stwierdzić, że branża e-commerce stawia przede wszystkim na:
- koperty bąbelkowe, które są dostępne w różnych rozmiarach i kolorach. W ich wnętrzu znajduje się wypełnienie z folii powietrznej, która wykonana jest z folii polietylenowej, a pomiędzy jej warstwami znajdują się pęcherzyki powietrza. Tego typu konstrukcja gwarantuje bardzo dobrą amortyzację, co chroni znajdujące się w środku przedmioty przed naciskiem i drganiami. Warto również podkreślić, że folia polietylenowa jest elastyczna i trudna do rozerwania, a wypełnienie jej powietrzem sprawia, że staje się sprężysta i miękka. W efekcie łatwo dopasowuje się do kształtu innych przedmiotów. Jej zaletą jest również wodoodporność, co chroni zawartość przesyłki przed zamoknięciem w czasie transportu, a także rozlaniem się zawartości na zewnątrz;
- koperty bąbelkowe foliowe, które również są dostępne w różnych wzorach i rozmiarach. Są one wykonane z folii polietylenowej, a w ich środku znajduje się folia bąbelkowa. Takie rozwiązanie sprawia, że zawartość przesyłki jest chroniona nie tylko przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale również wilgocią, czy zabrudzeniem. Jest to jeden z najtańszych rodzajów kopert, w związku z czym cieszy się ogromną popularnością, przy wysyłce towarów pocztą lub kurierem;
- koperty kurierskie kangurki, które są foliowymi opakowaniami przeznaczonymi do dokumentów takich jak faktury, paragony, listy przewozowe, instrukcje obsługi, materiały promocyjne i inne dokumenty dla klientów oraz przewoźników, które powinny zostać zauważone. Nakleja się je bezpośrednio na paczkę, dzięki czemu klient nie musi szukać faktury wśród znajdującego się wewnątrz wypełniacza, czy obawiać się o to, że uszkodzi ją podczas otwierania przesyłki. Ich zaletą jest z pewnością szczelność, co zabezpiecza dokumenty przed zalaniem lub wypadnięciem.
Oczywiście w branży e-commerce używa się również innych rodzajów kopert, np. zwykłych papierowych, jednak te, które zostały wymienione wyżej wykorzystywane są najczęściej.
Jakie warunki muszą spełniać koperty wykorzystywane w e-commerce?
Jak już wspomniano koperta najczęściej stanowi zabezpieczenie przesyłki. Aby mogła zostać wykorzystana w e-commerce powinna pewne oczekiwania. Zgodnie z nimi opakowanie powinno:
- minimalizować współczynnik zwrotów poprzez ograniczenie ryzyka uszkodzenia przesyłki w transporcie,
- ograniczać koszty wysyłki dzięki zastosowaniu możliwie najmniejszych i najlżejszych kopert,
- być rozpoznawalne i budować świadomość marki.
Jak wykorzystać koperty by osiągnąć sukces w e-commerce?
Co jest najważniejsze w branży e-commerce? Przede wszystkim zadowolenie klienta, które wynika z faktu, że kupił on wysokiej jakości produkt w dobrej cenie. Oprócz tego istotną kwestią jest jednak to, by zakupy bezpiecznie dotarły pod wskazany adres, w związku z czym muszą być odpowiednio zabezpieczone. W tym miejscu pojawia się właściwie dobrana koperta, która zapewnia ochronę zawartości podczas transportu i magazynowania. Oczywiście można i warto wykorzystać ją również do celów marketingowych, co jest możliwe dzięki umieszczeniu specjalnych nadruków, czy stosowaniu określonego rodzaju kopert. Warto bowiem mieć świadomość, że wiele dużych firm jest rozpoznawalnych właśnie dzięki używanym opakowaniom, które od razu mówią z jakiego sklepu pochodzi towar.
Podsumowując należy stwierdzić, że wykorzystanie kopert w e-commerce będzie rosło wraz z rozwojem tej branży. Wynika to z faktu, że są to relatywnie tanie opakowania, które zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa przesyłce, a także występują w różnych wzorach i rozmiarach. Ostatni aspekt powoduje, że zarówno pakowanie kopert, jak i ich sortowanie na rozdzielniach jest łatwe i szybkie.